The “uncanny” logical time in the face of the disruptive photographs of Diane Arbus

  • Mariah Neves Guerra Universidade de Brasília-UnB, Brasília, DF, Brasil.
  • Cristóvão Giovani Burgarelli Universidade Federal de Goiás-UFG, Goiânia, GO, Brasil.
  • Daniela Chatelard Universidade de Brasília-UnB, Brasília, DF, Brasil.
Keywords: Diane Arbus, Logical time, Unheimlich, Psychoanalysis, Art

Abstract

What is the time of the “uncanny”? What time is this in which the experience of facing art and being estranged by it occurs? Here I take a look at the photographs of Diane Arbus – who, in her disruptive time, portrayed her freaks, characters produced through her intimate methodology of entering their homes and daily lives. I bring this time produced by Arbus close to the theorization of Logical Time by Lacan, to reflect about the time of my experience, facing of the work of the photographer, with the “uncanny” – a notion coined by Freud in 1919 to talk about the moments in which an “uncanny” provokes the return of a familiarity hitherto radically forgotten, when we are facing it.

##submission.authorBiographies##

##submission.authorWithAffiliation##

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Psicologia Clínica e Cultura pela Universidade de Brasília-UnB.

##submission.authorWithAffiliation##

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP.

Pós-Doutorado pela Université Paris 8 – Vincennes-Saint-Denis.

Professor Associado II da Universidade Federal de Goiás-UFG.

##submission.authorWithAffiliation##

Doutorado em Filosofia pela Université Paris 8 – Vincennes-Saint-Denis.

Professora Associada do Programa da Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília-UnB.

##submission.citations##

AMOR, A. R. O tempo da constituição do sujeito: considerações sobre o tempo na psicanálise. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

DIDI-HUBERMAN, G. D. O que vemos, o que nos olha. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDIER-WEILL, A. Nota azul: Freud, Lacan e Arte. Rio de Janeiro: Contra Capa, 1976-77.

FINGERMANN, D. O “tempo” de uma análise. In: Fórum do Campo Lacaniano (Org.). Anais do V Encontro Internacional da IF-EPFCL (p. 33-36). São Paulo: EPFCL, 2009.

FREUD, S. (1919). O Inquietante. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. (Obras completas, 14).

KEHL, M. R. O tempo e o cão: a atualidade das depressões. São Paulo: Boitempo, 2009.

KURAMOTO, A. A representação disruptiva de Diane Arbus: do documental ao alegórico. Dissertação (Mestrado). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

LACAN, J. (1945). O tempo lógico e a asserção de certeza antecipada. In: ______.Escritos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1998. p. 197-213.

______. (1962). O seminário, livro 10: a angústia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

LISSOVISKY, M. O refúgio do tempo no tempo do instantâneo. Revista LugarComum, 8, p. 89-109, 1999.

MICHAELIS. Dicionário de português-inglês Michaelis. São Paulo: Melhoramentos, 2009.

PORGE, E. Psicanálise e tempo: o tempo lógico de Lacan. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 1998.

QUINET, A. Um olhar a mais: ver e ser visto na psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

SONTAG, S. Estados Unidos, vistos em fotos, de um ângulo sombrio. In: ______. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das letras, 1977. p. 20-33.

Published
04-12-2019
##submission.howToCite##
GUERRA, M.; BURGARELLI, C.; CHATELARD, D. The “uncanny” logical time in the face of the disruptive photographs of Diane Arbus. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 41, n. 41, p. 155-172, 4 dez. 2019.