Child psychoanalysis

the importance of learning to think

  • Clarice Maria Jahn Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS
  • Andrea Gabriela Ferrari Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS
  • Milena da Rosa Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS
Keywords: Infantile sexuality, Theory of thinking, Children’s psychoanalysis, Wilfred Bion

Abstract

This article is an effort to investigate the clinical treatment of children using, as a reference, Wilfred Ruprecht Bion’s psychoanalytic theory of thinking. To him, it is the emotional experience that promotes the complex process of the formation of the psychic apparatus and the human thinking. We take two clinical vignettes to articulate and illustrate how his theoretical concepts carry a load of uncertainty and incompleteness, in order to, in clinical work, select and discriminate the different functions of the child’s personality, which allows to communicate and transform the psychic elements involved in the construction of thinking and playing in the session.

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Instituto Cyro Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

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Doutora em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Membro do Núcleo de Estudos em Psicanálise e Infâncias (NEPIs) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisadora das temáticas sobre infâncias, gênero e psicanálise. Porto Alegre, RS, Brasil.

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Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFR-GS). Co-coordenadora do Núcleo de Estudos em Psicanálise e Infâncias (NEPIs) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published
01-08-2022
##submission.howToCite##
RIBEIRO, C.; FERRARI, A.; SILVA, M. Child psychoanalysis. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 44, n. 46, p. 99-116, 1 ago. 2022.