A commentary on the translation of Logos and a hypothesis on The L'étourdit
Abstract
This paper proposes a commentary on the «Logos» by Heidegger and a hypothesis about «L’Étourdit» by Lacan. The hypothesis is that there is an important relationship between the two texts. Lacan returns to the ontology of the language present in Heidegger’s text as support for the turn that starts from an ontology of the lack-to-be, present in its structuralist constructions, towards the mathematical language, using topology of the surfaces to core the edges of the hole and a logic as science to address the real as impossible. In this turn, which is a critique of metaphysics, because it uses the significant misunderstanding against the principle of non-contradiction and the topology of the surface to drill a hole in the substance, Lacan affirms a fraternity in his saying with Heidegger.
##submission.citations##
ALEMÁN, J.; LARRIERA, S. Desde Lacan: Heidegger – Textos reunidos (Spanish Edition). Malágara: Miguel Gomes Ediciones, 2009.
BALMÈS, F. Lo que Lacan dice del ser (1953-1960). Tradução de Horácio Pons. Buenos Aires: Amorrortu, 2002.
BEIVIDAS, W. Inconsciente et verbum: psicanálise, semiótica, ciência, estrutura. São Paulo: Humanitas/ FFLCH/ USP, 2000.
CASSIN, B. O Ab-senso de Lacan de A a D. In: BADIOU, A. Não há relação sexual: duas lições sobre “O aturdito” de Lacan. Tradução de Claudia Berliner. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
CEVASCO, R. Passso a passo: rumo a uma clínica borromeana. Volume 1. São Paulo: Aller, 2021.
CHAPUIS, J. Guia topológico para “O aturdito”: um abuso imaginário e seu além. São Paulo: Aller, 2019.
D’ESCRAGNOLLE CARDOSO, M. J. Retorno sobre a influência de Saussure sobre Lacan. Analytica, São João del Rei, v. 1, n. 1, p. 28-44, dez. 2012. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2316-
&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 21 jul. 2023.
EIDELSZTEIN, A. O grafo do desejo. São Paulo: Toro editora, 2017.
______. La topologia em la clínica psicoanalítica. Buenos Aires: Letra viva, 2018a.
______. Modelos, esquemas e grafos no ensino de Lacan. São Paulo: Toro editora, 2018b.
HEIDEGGER, M. (1927). Ser e tempo. Tradução de Fausto Castilho. Campinas-SP: Editora da Unicamp/ Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.
______. (1946). Carta sobre o humanismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Editora Moraes, 1991.
______. Logos. Tradução de Jaques Lacan. Traduction d’un texte de Martin Heidegger – Logos – paru dans La psychanalyse, n° 1, p. 59-79, 1956. Disponível em: <http://parolesdesjours.free.fr/heideggerlacan.pdf>. Versão em espanhol: <http://www.ub.edu/las_nubes/archivo/uno/wunderkammer/Texto/Filosofia/Logos.pdf>.
Acesso em: 21 jul. 2023.
KAUFMANN, P. Dicionário enciclopédico de psicanálise: o legado de Freud e Lacan.
Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.
LACAN, J. (1953-1954). O seminário. Livro 1: os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1983.
______. (1955-1956). O seminário. Livro 3: as psicoses. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1988.
______. (1973). O aturdito. In: Outros escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2003.
______. (1973-1974). Les non-dupes errent. Séminaire 21. Texto estabelecido por Staferla. Disponível em: <http://staferla.free.fr/S6/S6.htm>. Acesso em: 22 jul. 2023.
LÓPEZ, H. Lo fundamental de Heidegger en Lacan. 2. ed. Buenos Aires: Letra Viva, 2011.
MILLER, J.-A. O ser e o um. Tradução de Vera Avellar Ribeiro. Revisão de Carlos Augusto Nicéas. Versão final e subtítulos Marcus André Vieira. Seminário de Orientação Lacaniana, 2011.
MILLOT, C. A vida com Lacan. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
NANCY, J.-L.; Lacoue-Labarte, P. O título da letra: uma leitura de Lacan. São Paulo: Escuta, 1991.
RONA, P. M. O significante, o conjuno e o número: a topologia na psicanálise de Jacques Lacan. São Paulo, Annablume, 2012.
ROUDINESCO, É. Vibrant hommage de Jacques Lacan à Martin Heidegger. Table ronde. Lacan Avec Heidegger. In : ______. Lacan Avec les philosophes. Bibliothèque du Collège International de Philosophie. Paris: Édition Albin Michel S. A, 1991. p. 225-236.
______. Jacques Lacan: esboço de uma vida, história de um sistema de pensamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SCHÜLLER, D. Heráclito e seu (dis)curso. Porto Alegre: L&PM, 2001.
VEGH, I. Lectura de L’étorudit. Escola Freudiana de Buenos Aires, 2008.
Žižek, S. Por que Lacan não é heideggeriano. 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rel/ v2n3/v2n3a02.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2017.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc4.footer##