Openings in the psychoanalytic technique
a clinical social intervention with educators
Abstract
We explore issues of the psychoanalytic clinic in a proposal for clinical social intervention with educators. Our work is guided by an openness to clinical management in order to provide a listening space for teachers from municipal schools in Rio de Janeiro. These educators experience situations that generate psychic suffering that are not always liable to be shared among peers. We approach the uniqueness of the technique in carrying out an expanded clinic. By providing spaces supported by extramural psychoanalysis, it becomes possible to better face the precarious reality of the referred schools, which gives a political contour to this practice.
##submission.citations##
BROIDE, J. A transferência e o território: algumas considerações. In: BROIDE, J.;
BROIDE, E. A psicanálise em situações sociais críticas: metodologia clínica e intervenções. São Paulo: Editora Escuta, 2016.
CASTANHO, P. Um modelo psicanalítico para pensar e fazer grupos em instituições. 2012. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
FREUD, S. (1911-1913). Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relatado em uma autobiografia (“o caso Schreber”), artigos sobre técnica e outros textos Tradução de Paulo César Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 193-209. (Obras completas, 10.)
KAËS, R. As alianças inconscientes. São Paulo: Ideias & Letras, 2016.
ROUSSILLON, R. Manual da prática clínica em psicologia e psicopatologia. São Paulo: Blucher, 2019.
SATO, F. G. et al. O dispositivo grupal em psicanálise: questões para uma clínica política do nosso tempo. Revista psicologia política, São Paulo, v. 17, n. 40, p. 484-499, dez. 2017. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.orgscielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2017000300006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 07 jul. 2023.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc4.footer##