Psychoanalytic study on Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in childhood

  • Miriam Izolina Padoin Dalla Rosa Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)
  • Geovane dos Santos da Rocha Prefeitura Municipal de Realeza
Keywords: ADHD, Comparative Study, Psychomotricity

Abstract

The high incidence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in childhood makes this psychopathology one of the typical ones of the 21st century. In order to call into question the specificities of its diagnosis, a comparative study was conducted between two cases of children initially diagnosed with ADHD. This study leads to the assertion that that psychopathology is composed of a series of symptoms that may be considered manifestations of the unconscious in psychomotricity. Therefore, it has been pointed out that ADHD is a subjective response of the child to the obstacles in his/her psychic constitution; and these being expressed through psychomotor agitation and psycho-affective difficulties in relationships with others.

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Professora docente na Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Graduada em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN). Especialista em Psicanálise Clínica e Cultura. Mestre em Educação pela UAA. Mestre em Filosofia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Toledo, PR, Brasil.

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Graduado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Pós-graduando em Psicanálise Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Psicólogo escolar atuante na Secretaria da Educação da Prefeitura Municipal de Realeza/PR. Realeza, PR, Brasil.

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Published
30-11-2020
##submission.howToCite##
ROSA, M.; ROCHA, G. Psychoanalytic study on Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in childhood. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 42, n. 43, p. 249-264, 30 nov. 2020.