Reflections on traumatic experiences and elaborative possibilities from the movie picture Little Tickles

  • Juliana Milman Cervo Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS
Keywords: Trauma, Repetition, Elaboration, Repair

Abstract

The present paper proposes to think about the movie picture Little Tickles (2018), by Andréa Bescond and Éric Métayer, through the possibilities of psychic elaboration that both art and analytical listening are able to provide. The starting point will be Freud’s (1920/2010) famous text, Beyond the pleasure principle, in his intrapsychic notion of trauma as a drive excess. Some contributions by Ferenczi (1933-1934/1992) and contemporary authors such as Anne Alvarez (1994) and Daniel Kupermann (2017) will also be highlighted, making a connection with the social sphere when reflecting on the effects of the testimony and the presence of the other for the authorization of a psychic survival.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Psicóloga pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Escrita Criativa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Psicoterapia de Orientação Analítica pelo Centro de Estudos Luís Guedes (CELG/CEPOA). Porto Alegre, RS, Brasil.

##submission.citations##

ALVAREZ, A. Abuso sexual de crianças: a necessidade de lembrar e a necessidade de esquecer In: ______. Companhia viva: psicoterapia psicanalítica com crianças autistas, borderline, carentes maltratadas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994. p. 161-172.

ASSMANN, A. Espaços da recordação. Formas e transformações da memória cultural. Campinas: Edunicamp, 2011.

DURAS, M. O deslumbramento. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FERENCZI, S. (1934). Reflexões sobre o trauma. São Paulo: Martins Fontes: 1992. p. 109-117. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).

______. (1933). Confusão de línguas entre o adulto e a criança. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 97-106. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).

FOUCAULT, M. Sobre Marguerite Duras (entrevista com H. Cixous). In: ______. Ditos e escritos III. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FORMICA, V. Les Chatouilles – Andréa Bescond: La pédo-criminalité touche tous les milieux. França, 2008. Disponível em: <http://www.allocine.fr/article/fichearticle_gen_carticle=18674857.html>. Acesso em: 1 mai. 2021.

FREUD, S. (1920). Além do princípio do prazer. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 161-239. (Obras completas, 18).

INOCÊNCIA ROUBADA. Direção de Andréa Bescond; Eric Métayer. Produção: Les Films du kiosque. França: Orange Studio, 2018. 1 DVD (103 min).

KUPPERMANN, D. “A desautorização” em Ferenczi: do trauma sexual ao trauma social. In:______. Estilos do cuidado: a psicanálise e o traumático. São Paulo: Zagodoni, 2017. p. 47-54.

______. Trauma, sofrimento psíquico e cuidado na psicologia hospitalar. In:______. Estilos do cuidado: a psicanálise e o traumático. São Paulo: Zagodoni, 2017. p. 55-68.

PONTALIS, J-B. Este tiempo que no pasa. Buenos Aires: Topía Editorial, 2005.

SELIGMANN-SILVA, M. Narrar o trauma – a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 65-82, 2008.

Published
10-08-2021
##submission.howToCite##
CERVO, J. Reflections on traumatic experiences and elaborative possibilities from the movie picture Little Tickles. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 43, n. 44, p. 111-127, 10 ago. 2021.