Importances, divergences and continuity of the individual's maternal and paternal presence from the dynamics of recognition

  • Stephanie Brum
  • Carlos Augusto Peixoto Junior Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ
Keywords: Recognition, Mutuality, Maternal Presence, Paternal Presence

Abstract

In the present article we propose to draw a delimitation of primitive emotional maturation from the dynamics of recognition. To this end, the focus of our considerations will be based on the thought of the object relations school in psychoanalysis. Therefore, we will dedicate ourselves particularly to the study of the differences between maternal and paternal presences as they have different functionalities throughout the maturation process. The process of psychic maturation that we propose to study here starts from the initial construction of a dynamics of similarities from the maternal presence so that, later, the dynamics of differences can be introduced from the paternal presence. This path will culminate in the ability to be in the world, apprehending it as an environment that can be (co)built and inhabited.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Psicólogo e Psicanalista. Professor do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia Clínica da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

##submission.citations##

BENJAMIN, J. Beyound doer and done to: recognition theory, intersubjetivity and the third. New York: Routledge, 2018.

______. Like subjects, love objects: essays on recognition and sexual difference. Yale: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 1995.

______. (1988). Los lazos de amor: psicoanálisis, feminismo y el problema de la dominación. Paidós: Buenos Aires, 1996.

BRUM, S. De Freud a Winnicott: mais além da economia do prazer. Appris: Curitiba, 2021.

CINTRA, E. M. U. Dominar, submeter-se, libertar-se: Jessica Benjamin e os laços de amor. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 24, n. 3, p. 686-704, dez. 2018.

FERENCZI, S. (1931) Análise de crianças com adulto. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 79-953 (Obras Completas Sándor Ferenczi, 4).

HONNETH, A. (2006). Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. São Paulo: Editora UNESP, 2018.

WINNICOTT, D. W. (1945). Desenvolvimento emocional primitivo. In: ______. Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 2021. p. 281-299.

______. (1953). Objetos transicionais e fenômenos transicionais. In: ______. Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 2021. p. 13-51.

______. (1956). A preocupação materna primária. In: ______. Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 2021. p. 493 – 501.

______. (1958). A capacidade de estar só. In: ______. O ambiente e os processos de maturação. Porto alegre: Artmed, 2007. p. 79-87.

______. (1963). Comunicação e falta de comunicação levando ao estudo de certos opostos. In: ______. O ambiente e os processos de maturação. São Paulo: Artmed, 2007. p. 163-174.

______. (1967). O papel de espelho da mãe e da família no desenvolvimento infantil. In: ______. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 2019. p. 177-188.

______. (1969). O uso de um objeto no contexto de Moises e o monoteísmo. In:

______. Explorações psicanalíticas. Porto alegre: Artmed, 2005. p. 187-191.

______. (1960). Distorções do ego em termos de falso e verdadeiro “self ”. In: ______. O ambiente e os processos de maturação. Porto alegre: Artes Médicas, 2007. p. 79-87.

Published
16-11-2022
##submission.howToCite##
BRUM, S.; JUNIOR, C. Importances, divergences and continuity of the individual’s maternal and paternal presence from the dynamics of recognition. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 44, n. 47, p. 221-242, 16 nov. 2022.